head24.jpg

Lørdag den 14. august 2021

Dagens tekst fra rejsearrangøren:

Efter morgenmaden kører vi den korte vej til Trollhättan, hvor vi skal på byrundtur.
Det hyggelige sluseområde Gamle Dal, vandfaldet og bilfabrikken Saabs spændende museum med 50 års teknisk udvikling i den svenske bilindustri er blot nogle af dagens oplevelser.

Turen går nu videre til Hotel First i Falun, hvor middagen venter lidt senere.


Foto:
På Quality Hotel Vänersborg var udstillet forskellige former for transportmidler, bl.a. denne scooter, et par Puch-knallerter, en gammel SAAB 93 og en gammel Austin.


Det var op kl. 0600. Inge i bad. Ned for at spise morgenmad. Carlo i bad.

Møde med "Doktor Nielsen" for dem der havde lyst til og behov for det.

Afgang fra hotellet kl. 0830.

Så kom vi frem til Trolhättan i solskin og vekslende skydække, og gik en tur langs Götakanalen.

Gåturen fik en noget flov smag.
Der var et skilt med følgende tekst:

"P.g.a. rådande Covid19 restriktioner är samtliga vattenpåsläpp inställda."

Foto:
Der manglede i den grad vandgennemstrømning i sideslusen. Her plejer at være fuld tryk på og store kaskader af vandtåger når man laver "vattenpåsläpp".


Det betød, at de gamle sidesluser ikke blev åbnet for de store vandmasser med jævne mellemrum p.g.a. Covid-19 situationen - det var ellers en af de ting vi virkelig havde set frem til at genopleve.
Sidst vi så de voldsomme vandmasser blive lukket igennem var i 1995 - og da var det sammen med ca. 1.000 andre tilskuere.
Det er jo nok antallet af forsamlede tilskuere som midlertidigt har lukket for "showet".

Vi kom rundt om den store turbinehal (Vattenkraftstationen Olidan), hvor der produceres elektricitet i store mængder.

Foto: På pladsen ved siden af Olidan lå et par "pensionerede" turbinehjul som gav et udmærket indtryk af størrelse.


En ganske kort video, som viser, hvor mennesketomt der var ved Trollhättan.


Så ramte vi broen over kanalen, og kunne gå ret ind på SAAB-museet kl. 1000.

Foto:
SAAB Monte Carlo 1963 som Erik Carlsson vandt netop Monte Carlo Rally med i 1962 og 1963.
Bemærkelsesværdigt fordi det var første gang siden 30'erne at samme kører vand 2 år i træk.


Inde i SAAB museet var samlet stort set alle de bilmodeller SAAB nåede at producere inden de endegyldigt drejede nøglen om i 2011 efter 65 års virke med bilproduktion.

Saab Automobile var fra begyndelsen i 1946 en del af SAAB-koncernen.
Fra 1990'erne var Saab Automobile delvist ejet af General Motors (GM), og fra 2000 var de fuldt ejet af GM.
Saab Automobile havde i tiden under GM's ejerskab betydelige økonomiske underskud, hvilket medførte at det dengang økonomisk pressede GM i 2009 solgte Saab Automobile til den hollandske sportsvognsproducent Spyker.

Lige lidt hjalp det, problemerne fortsatte, og Saab Automobile måtte i december 2011 for anden gang på to år søge beskyttelse mod kreditorerne i form af vedtagelse af en frivillig rekonstruktion under den svenske konkurslov.

Det var imponerende at gå gennem udstillingen af biler.

At se de masseproducerede kendinge, og også falde over modeller som f.eks. en SAAB SONETT SUPER SPORT, produceret 1955-1957 i sølle 6 eksemplarer.

Det udstillede eksemplar er den første der blev lavet. 3-cylindret motor på 748 ccm, tunet til 57,5 HK.

I september1996, 40 år gammel, satte den ny svensk rekord i klassen for biler med op til 750 ccm motorer med intet mindre end 159,4 km/t.

Foto:
En tysk sejlbåd fylder ikke meget i den store sluseport.


Det begyndte så småt at regne da vi var færdige på museet, men helt undvære at se den store sluse i Trollhättan i funktion ville vi ikke.

Det lykkedes - der var lige en tysk sejlbåd som skulle en tur ned i dybet og ud af slusen med retning mod Göteborg.

Frokost indtaget ved byen Grums - ja det hed den!!

Resten af dagen blev en lang køretur, kun afbrudt af en improviseret kaffepause på en rasteplads over for en ostebutik (som også solgte ispinde) i byen Fredriksberg på rute 245.
Her var også en afdeling med noget lokalhistorisk oplysende i en ældre sæterhytte.
Turen blev for størstedelens vekommende kørt i tørvejr (men et par gevaldige regnskyl fik vi da også med).

Overnatning på "First Hotel Grand" i Falun.

I morgen er der igen afgang fra hotellet kl. 0830 - så det bliver nok samme morgenprogram.


Næste side: KLIK HER

sidebar09.jpg