Mandag den 12. august 2019
Dag 6:   Honningsvåg og Nordkap

Rejsebeskrivelse fra Holstebro Rejsecenter:

Efter et kort stop i Hammerfest og Havøysund ankommer vi til Honningsvåg, porten til det spektakulære Nordkap.
Den valgfri udflugt til Nordkap Plateauet bringer dig til 71 ° 10 '21 "N, kun 2.000 km fra den Geografisk Nordpol. Stående på toppen af det 307 meter høje Nordkap Plateau, vil du føle, at du befinder dig ved verdens ende. Området er også kendt for sit fugleliv.
Mens vi sejler i de indfødte Samers territorium, passerer vi deres gamle offerplads, Finnkjerka, mens vi nærmer os Kjøllefjord.

Vi kom sørme op til tiden og fik tidlig morgenmad (frokosten var annonceret til mellem 1030 og 1300, så det var nødvendigt med tidlig morgenmad).

Der er overskyet, men det ser ud som om solen er lige over skydækket. Temperaturen er droppet til ca. 10° og der er en forholdsvis frisk vind – skibet gynger for første gang en smule.

Inden indsejlingen til en af de mindste havne undervejs, Havøysund, kom vi forbi en ø som gav et specielt syn, nemlig vindmøllevinger som tittede op over skydækket.

Da vi forlod Havøysund fik vi synet af en havørn, som stod i opvinden fra den holm, hvor den og magen havde bygget rede. Desværre ikke noget billede, da Carlo var i Expedition Office for at bestille en ”ATV/Quad-safari til den russiske grænse” i morgen formiddag.

Kystlinjen har nu ændret sig markant. Den er rå og ubarmhjertig, og der er ikke skyggen af træer – det ligner i mistænkelig grad en hvilken som helst kystlinje på Færøerne.

Ved ankomst til Honningsvåg lidt før frokosttid, nåede vi lige at få et glimt af en stor kolos af et krydstogtsskib som tilsyneladende også havde kurs ind mod Honningsvåg fra nordøst.
15-20 minutter efter vi var lagt til kaj, kom krydstogtskibet M/S MSC Preziosa til kaj ved krydstogtskibskajen skråt bag ved M/S Trollfjord.
Det er godt nok en stor ”møgspand” af et skib – det er så højt, dele af det øverste dæk og skorstenspartiet agter forsvinder i skydækket.

Fra Honningsvåg var der en masse udflugter man kunne deltage i, så det var sparsomt med passagerer i restauranten til frokost.
Efter frokost aflagde vi besøg i Nordkapp Museet som lå kun 100 meter fra Trollfjords fortøjningsplads.
Meget interessant museum, hvor vi godt kunne have tilbragt 2-3 timer med at opdage nye ting.
På vej tilbage til skibet var Carlo lige et smut i en biks, og fik købt sig en ordentlig hue – så bliver det ikke koldt om hovedet i morgen på ATV-turen og i overmorgen når vi kl. 0530 skal af sted til morgenmad på Nordkapp.

Resten af dagen stod på gynge-/vippetur i større eller mindre grad – og stadig lavt skydække uden sprækker til solen.
Hen under aften kom der sågar småregn – da var der ikke længere vejr til at opholde sig udenfor på soldækket.

Dagens aftensmad var lidt usædvanlig. Det var ikke en ”3-retters portionsservering”, men en buffet fortrinsvis med røget fisk af forskellig slags, Nordnorske kødpålægsspecialiteter og et overdådighedshorn af forskellige desserter (kager, budding, hjemmelavet is, fromager o.m.m.).

Da vi hen ad kl. 2220 passerede Hurtigrutens M/S Nordnorge, som var for sydgående, var vi ca. 30 minutter forsinket i forhold til fartplanen – så alt det huggeri i de store bølger har altså haft indflydelse på hvor hurtigt vi er kommet frem.